Algemene absintdiscussie

Geachte heren/dames

MrGosh (04/11/06 om 12:08:21):

Halle mensen,

Ik ben hier nieuw;
Na wat research gedaan te hebben op het internet over Absinth, en voornamelijk om te zien welke merken de moeite waard zijn, kwam ik op dit forum terecht.

Gezien het er uitziet dat er hier vele "professionele" drinkers zijn, leek het mij een goed idee om mij te registreren, en wat vragen beantwoord te kunnen krijgen.

Ik heb in mijn jonge leventje, tot nu toe 2 Absinth merken geprobeerd. Ik ben er al achter dat 1 daarvan zowiezo niet de moeite is volgens jullie ;)
de Absinth Teichenne, en Pernod '68.

Ik wil graag opzoek naar een absinth die, volgens de kenners, wel aan de betere hand is. Maar ik vraag mij wat dingen af.
Op de website staat bijvoorbeeld dat een "guy" 1 van de, al dan niet beste, merken is die te krijgen is. Maar als ik mij niet vergis, las ik daarbij dat er bepaalde stoffen miste, die wel in absinth hoort te zitten. Ook vond ik het alcohol percentage "laag" vergeleken met andere.

Dus hier een beginnend drinker, die graag meer info zou willen krijgen :)

Overigens welke merken zijn in Nederlandse Slijterijen goed verkrijgbaar ? ik heb helaas geen mogelijkheid om over het internet dingen aan te schaffen.

 

sixela (04/11/06 om 16:02:06):

Éen klein detail: de Nederlandse spelling is "absint".

Absinth (met "h") wordt vaak gebruikt om producten aan te duiden die uit Tsjechië komen en weinig met absint te maken hebben (hoewel er nu enkele goede Oostenrijkse en Duitse absinten zijn die dat woord ook met "h" op het etiket dragen (naast een schare aan andere Duitse en Oostenrijkse producten van bedenkelijke makelij).

De François Guy is niet erg rijk aan venkel¹ - een beetje een anijsbom net zoals de Teichenne, maar dan wel met hele goede anijs en toch wel wat alsem. Maar dus niet echt typisch voor een uitgebalanceerde absint. Het is één van de eerste commerciële producten en is een beetje atypisch, en er zijn dus mensen het spul lusten en anderen die het spul niet lusten; .

Slijters zijn momenteel niet echt geïnteresseerd in kwaliteitsproducten, en die zijn dan ook moeilijk te vinden; met een beetje geluk vind je een Kübler 53 en een François Guy, maar daar blijft het meestal bij (hoewel de Artemisia Clandestine misschien wel ergens te krijgen is?).

Je kunt eigenlijk best 'ns proberen om de absint van Helfrich te pakken te krijgen - er is een ander onderwerp over die absint en plaatsen waar je hem kan vinden).

http://www.helfrichabsinthe.com/index.php?link=verkoop

Waarom denk je niet over het internet te kunnen bestellen? Markus Lion accepteert als je 't hem vraagt meestal voorafbetalingen (via een storting op zijn bankrekening)...


--
¹Volgens wat marketing blabla van François Guy zit er ook weinig thujone in, maar dat is voor andere absinten even waar: dat product komt bij een goede distillatie niet in grote hoeveelheid in het distillaat terecht.

Die kerel verkoopt trouwens nogal wat larie om zijn wat speciale keuzes (waar niets mee mis is, als je tenminste niet gaat verkondigen dat jouw weg de Enige Ware is) te rechtvaardigen.

Het summum was zijn (naargelang het moment) genetisch gemanipuleerde en/of laserbestraalde alsem die "volledig thujonevrij" was, in de jaren toen het niet echt duidelijk was dat er eigenlijk weinig van dat spul in het product komt.

Ondertussen is bij tests trouwens gebleken dat zijn procédé juist relatief meer thujone in het product terecht doet komen....en neen, het blijft binnen de wettelijke limieten en je gaat er niet van trippen.

 

MrGosh (04/11/06 om 20:23:01):

dank voor het uitvoerig antwoord :)

Ik vernam internet onmogelijk, omdat het meestal een credit card vereist, er zijn weinig bedrijfen die online handellen die het anders doen.

Mijn excuus voor het "absinth" dat komt waarschijnlijk omdat ik het voornamelijk op engelse websites heb onderzocht en het dan absynth is :)

Ik zou dus voor een goede Absint opzoek moeten gaan naar de door u/jou *zegt maar * genoemde "Helfrich" ik zal donderdag op mijn vrije dag eens kijken of er slijterijen hier in de buurt zijn die het spul verkopen. De persoon die je noemde, voor eventueel internet aankoop; wie is dat ?

Ah en nog iets, je had het op het laatste stuk over de Francois Guy, dat er meer Thujone in zit dan andere merken, maar dat je er geen rare effecten van zou gaan merken.
Is dit niet eigenlijk het hele "idee" van de absint, dat je er niet dronken van zou moeten worden, maar meer een soort "high" ontwikkeled ? Of is dit gewoon larie ? (ik zal eerlijk bekennen dat, dat mijn nieuwsgierigheid naar het spul heeft veroorzaakt)

 

F@TM@N (04/11/06 om 20:44:28):

ik zal donderdag op mijn vrije dag eens kijken of er slijterijen hier in de buurt zijn die het spul verkopen



Je kan beter op je vrije dag ....een goed glas wijn  inschenken...   en een mailtje sturen naar het Anker .... die een aantal landelijke slijterijen bevooraad die " het spul" verkopen  [email]info@hetankeramsterdam.nl [/email]    en naar adressen vragen in de buurt...  
hier is  oa verkrijgbaar de Helfrich en de Kubler  heb van de week zelf ook gemaild ....reken op ongeveer een prijs van 30 euro de halve liter en een levertijd van twee a drie weken ...

 

MrGosh (04/11/06 om 21:33:23):

Nou heb ik toevallig op mijn vrije dat wel iets beters te doen dan alleen een goed glas wijn inschenken *behalve het feit dat ik ongeveer niks van wijn afweet, en dus niet eens zou weten wat een goed glas is*

Overigens, mijn excuus als ik je had beledigd door "het spul" te zeggen ? (leek me de enige reden waarom je het tussen aanhalings tekens zou zetten)

 

sixela (04/11/06 om 23:48:00):

MrGosh schreef:



Ik vernam internet onmogelijk, omdat het meestal een credit card vereist, er zijn weinig bedrijfen die online handellen die het anders doen.


Markus Lion zal je zijn IBAN rekeningnummer sturen als je het vriendelijk vraagt, en je bestelling verschepen nadat je de som op zijn rekening hebt gestort.

Hij doet het alleen op aanvraag, maar hij is op dat punt (en alle andere) zeer begrijpend.


Op http://www.absinthe-distribution.com :

Payment methods
National [nota: Duitsland]:

   * directs debit (100 Euro max.)
   * Cash on delivery
   * Creditcard
   * Prepayment
   * Invoice (for regular customers only)


International:

   * Creditcard
   * Prepayment (after agreement)


 

sixela (04/12/06 om 00:01:58):

MrGosh schreef:


Mijn excuus voor het "absinth" dat komt waarschijnlijk omdat ik het voornamelijk op engelse websites heb onderzocht en het dan absynth is :)


Als het de correcte sites zijn wordt het dan in het Engels (net zoals in het Frans) "absinthe" geschreven.

Als er op de sites vampieren op staan, kruisjes, fluo groene vloeistoffen in brand enz. en vele meldingen van hallucinaties, dan zal er wel "absinth", "absynthe" of "absynt" staan ;).

ik [sic - zonder hoofdletter] zal donderdag op mijn vrije dag eens kijken of er slijterijen hier in de buurt zijn die het spul verkopen.


Wel, de URL die ik vermeldde bevat een aantal adressen.

De persoon die je noemde, voor eventueel internet aankoop; wie is dat ?


Zie ander bericht.


Is dit niet eigenlijk het hele "idee" van de absint, dat je er niet dronken van zou moeten worden, maar meer een soort "high" ontwikkeled [sic]?

Dat is het marketing-idee van Radomir Hill in Tsjechië, ja. Maar ja, je moet wel zoiets verzinnen om hoogalcoholische hoestsiroop te slijten waarop je een suggestieve naam (jawel, "absinth") op kleeft. D'r zit trouwens in dat spul net zo min veel thujone als in goede absint, blijkt uit tests.

Je wordt van absint inderdaad lichtjes anders dronken - je blijft wat helderder van geest (hoewel de motoriek en het evenwicht net zo achteruitgaan als de hoeveelheid alcohol zou doen vermoeden). Ik heb nu twee glaasjes op, en ik kan nog steeds zonder *al* te veel taalfouten schrijven; dat moet ik niet proberen na vier glaasjes wijn.

Je wordt er dronken van, geloof me, en je wordt er zelfs stiepelzat van als je niet oplet, omdat het zo makkelijk is om er vijf, zes glazen van te drinken -- en dan heb je wel wat alcohol binnen.

Maar high wordt je er niet van, tenzij door zelfsuggestie (of door overconsumptie), maar dan is dit nou net het verkeerde forum - hier drinken de meesten het omdat het lekker is.

 

Christian (04/12/06 om 16:47:31):

High...wat is high zijn/worden?..dat je je omgeving anders gaat waarnemen?..of dat je in een soort euforie beland?..ik heb eigenlijk het intense gevoel,wat ik soms krijg na een glas absint,alleen bij het eerste glas..dan lijkt er wel iets met het bewustzijn te gebeuren,wat ik niet kan verklaren,ik noem het een opstoot,..na 4 glazen Jade-Edouard..(en een glas andere absint),en daarvoor nog 3 duveltjes,was ik wel wat uitgeteld,die avond..en de volgende morgen ook,maar nog helder genoeg om te weten wat er allemaal gebeurd is...en geen hallucinaties..

 

F@TM@N (04/12/06 om 17:15:05):

Overigens, mijn excuus als ik je had beledigd door "het spul" te zeggen
je beledigd me totaal niet....

er is maar een iemand die me iedere maand beledigd   ....en dat is m`n werkgever als ie mijn salaris over maakt.....  maar ja creativiteit is niet in geld uit te drukken....

 

sixela (04/13/06 om 01:17:41):

je beledigd me totaal niet....


Een beedje lasd van verkoudheid, F@TM@N? Tja, met dat weer,...


 

Helfrich (04/13/06 om 10:21:32):

Ai, creatief vervoegen wordt ook al niet gehonoreerd. De wereld is hard, F@TM@N.

 

sixela (04/13/06 om 10:53:17):

Tocj wel, maar dan moet het "over de top zijn", zoals Graywolf die in het onderwerp over het "placebo effect [sic - zonder koppelteken]" schrijft:

ergens zo van overtuigdt zijn


Dat is pas creatief. Er ontbreekdt¹ alleen nog een voetnoot of zo.

--
¹Schrappen wat niet past.

 

MrGosh (04/13/06 om 12:47:57):


Maar high wordt je er niet van, tenzij door zelfsuggestie (of door overconsumptie), maar dan is dit nou net het verkeerde forum - hier drinken de meesten het omdat het lekker is


Dat dit daar het verkeerde forum voor is, was eigenlijk precies de reden waarom ik mij hier aanmelde. De mensen hier lijken meer professioneel, en zullen goede antwoorden op mijn vragen stellen :)


Maar het is toch wel frappant, dat alle  "grote" absint website's het hebben over hallicuneren, high worden etc. En natuurlijk over de bekenden uit de oudheid die het dronken (van gogh bijv.) en daar een bepaalde "periode" aan te danken hebben. Of is het aan te nemen dat er in den tijd nog substancies waren toe gevoegd die tegenwoordig puur verboden zijn ? *ik las koper sulfaat, ik dacht op deze website* en dat de hersenspinsels daar aan te danken zijn ?
Wat ik bedoel is, die verhalen moeten toch ergens op gebasseerd zijn. Behalve 1 persoon's zijn marketing manier.

 

sixela (04/13/06 om 13:00:20):

MrGosh schreef:


Maar het is toch wel frappant, dat alle  "grote" absint website's het hebben over hallicuneren, high worden etc.



Kom, kom: "alle"?  Dat is aantoonbaar vals.

Grote absintsites:

www.oxygenee.com

www.wormwoodsociety.org

www.feeverte.net

www.absinth-guide.de

www.heureverte.com

Geen spoor van hallucinaties te bespeuren.

Zelfs op www.absinthe-distribution.com ga je zoiets niet terugvinden (tenzij je specifiek op zoek gaat naar thujone of tsjechsint), en op www.absintheonline.com staat er een wetenschappelijk artikel van Ian Hutton die net de mythe probeert te doorprikken.

Op Alandia vind je wel een pak zever (tot mijn grote spijt, want ze weten zelf wel beter, maar ze zien er geen graten in om idioten van hun geld te scheiden!).

Alandia levert goede service, maar je zal nooit zelf kunnen afgaan op wat er op die site staat om iets goeds te vinden (de meeste feedback komt van mensen die geen absint van anu^Hijswater zouden kunnen onderscheiden).

En natuurlijk vind je ook die larie op de sites van de producenten van Tsjechsinth.

Voor die laatsten, zoals ze in het Engels zeggen, "They would say that, wouldn't they?" - aangezien die Tsjechsint niet te drinken is moet je wel andere marketingargumenten aanboren, niet?

 

sixela (04/13/06 om 13:25:27):


En natuurlijk over de bekenden uit de oudheid die het dronken (van gogh bijv.) en daar een bepaalde "periode" aan te danken hebben


Van Gogh is een beetje speciaal. Die kerel snoof ook terpentijn, en dat dumpt wat meer terpenen in het bloed dan zelfs vele glaasjes absint. En die gebruikte ook goedjes zoals digitaline (het goedje dat vingerhoedskruid zo gevaarlijk maakt).

Wat de anderen betreft, en de vele wrakken die Valentin Magnan in zijn kliniek kreeg in de 19e eeuw: (slechte) absint was nu eenmaal de goedkoopste manier om je te bezatten.

En alcohol *is* nogal psychotroop (en ja, je gaat er inderdaad van hallucineren, al gebeurt dat vaak alleen eens je ontwenningsverschijnselen vertoont).

Of je dronken "straalbezopen" noemt of "high" hangt af van het sfeertje waarin je baadt.

Zoals wikipedia het stelt:


Behavioural changes associated with drunkenness are, to some degree, contextual. A scientific study found that people drinking in a social setting significantly and dramatically altered their behaviour immediately after the first sip of alcohol, well before the chemical itself could have filtered through to the nervous system.

 

Helfrich (04/13/06 om 15:49:31):

F@TM@N schreef:


een mailtje sturen naar het Anker .... die een aantal landelijke slijterijen bevooraad die " het spul" verkopen  [email]info@hetankeramsterdam.nl [/email]    en naar adressen vragen in de buurt...  

Lijkt me een goede optie. Je zou ook een slijter kunnen vragen om voor je te bestellen, maar als je Het Anker rechtstreeks benadert zit je altijd goed.

 

F@TM@N (04/14/06 om 17:45:07):

ben toch met een andere slijter in zee gegaan


gelijk maar drie  Kubler  besteld

en een Helfrich



Geachte heer F@TM@N
Bij deze de prijzen van de door u gevraagde absinth's:

Helfrich 0,5 liter 68% alc.  25,00
Kubler  0,5 liter 53% alc.  23,00

De prijzen zijn incl. btw.
Ik heb gisteren spullen binnen gehad van het Anker dus het kan nog wel 1 a 2
weken duren (mits je 120 flessen moet hebben)voordat ik het in huis heb.

Vriendelijke Groeten,
Slijterij Leo Verhagen

 

Algemene absintdiscussie